Татары в изо. источниках

Художественное наследие
Аватара пользователя
velizariy
Site Admin
Сообщения: 11103
Зарегистрирован: 17 окт 2007, 00:22
Ваши интересы в истории: От Антики до Первой Мировой.
Чем вам интересен форум: Админ я тут, вот и админю. :)
Откуда: Киев
Благодарил (а): 60 раз
Поблагодарили: 78 раз
Контактная информация:

Татары в изо. источниках

Сообщение velizariy » 01 фев 2019, 21:59

http://kadrinazi.blogspot.com/2019/01/z ... atara.html
https://data.collectienederland.nl/page ... -OB-67.739
Overwinning van hertog Karel V van Lotharingen en markgraaf Lodewijk Willem van Baden-Baden op de Turken, 1687
Overwinning van hertog Karel V van Lotharingen en markgraaf Lodewijk Willem van Baden-Baden op de Turken in de buurt van Nagyharsany, Hongarije op 12 augustus 1687. Prent is een van vier bladen die samen één voorstelling vormen. Op de voorgrond de vechtende legers met Karel V en Lodewijk Willem. Op de achtergrond nog meer gevechten, mensen die gevangen worden genomen en brandende gebouwen.
unnamed.jpg

https://data.collectienederland.nl/page ... -OB-67.738
Overwinning van hertog Karel V van Lotharingen en markgraaf Lodewijk Willem van Baden-Baden op de Turken, 1687
unnamed2.jpg
"Знание — столь драгоценная вещь, что его не зазорно добывать из любого источника".
Фома Аквинский
"Чудеса и диковины! Передай дальше!"
Рэй Брэдбери

Yuriy
Свой человек
Сообщения: 677
Зарегистрирован: 11 янв 2008, 18:25
Откуда: Москва РФ
Благодарил (а): 23 раза
Поблагодарили: 16 раз

Татары в изо. источниках

Сообщение Yuriy » 06 мар 2019, 08:08

Такое впечатление, что автор слабо себе представлял внешний вид турков...

Феликс
Гость
Сообщения: 22
Зарегистрирован: 19 сен 2013, 22:36
Ваши интересы в истории: — Как можешь ты думать остаться в стороне от него? Ведь это живая история…
— Предпочитаю мертвую. Мертвая история пишется чернилами, живая же — кровью.
Чем вам интересен форум: Средняя Азия - Персия - Золотая Орда - Малая Азия
Откуда: Киев
Благодарил (а): 2 раза
Поблагодарили: 11 раз

Татары в изо. источниках

Сообщение Феликс » 01 ноя 2019, 15:49

Скульптура в монастыре Stănești (Румыния). Валашский боярин Stroe Buzescu убивает в поединке татарина(родственника хана) в битве при Teişani 1602 г.
https://ro.wikipedia.org/wiki/Stroe_Buzescu
978x0.jpg
d8bd52f8f932ba699c14851f6d1eb994_XL.jpg
978x0g.jpg

Гипсовая копия
https://www.flickr.com/photos/cod_gabriel/10377523804/
Изображение

Аватара пользователя
velizariy
Site Admin
Сообщения: 11103
Зарегистрирован: 17 окт 2007, 00:22
Ваши интересы в истории: От Антики до Первой Мировой.
Чем вам интересен форум: Админ я тут, вот и админю. :)
Откуда: Киев
Благодарил (а): 60 раз
Поблагодарили: 78 раз
Контактная информация:

Татары в изо. источниках

Сообщение velizariy » 29 мар 2020, 10:43

Гравюра Й. Лерха 1684 року "Похід гетьмана Куницького 1684 року на Ізмаїл та Килію"
Оригінал: ЛНБ ім. В. Стефаника.
Опубліковано: Чухліб Тарас. Гетьмани Правобережної України в історії Центрально-Східної Європи. - Київ, 2004.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... f=mentions
91114364_1378443802342694_4710247447627038720_n.jpg
"Знание — столь драгоценная вещь, что его не зазорно добывать из любого источника".
Фома Аквинский
"Чудеса и диковины! Передай дальше!"
Рэй Брэдбери

Аватара пользователя
velizariy
Site Admin
Сообщения: 11103
Зарегистрирован: 17 окт 2007, 00:22
Ваши интересы в истории: От Антики до Первой Мировой.
Чем вам интересен форум: Админ я тут, вот и админю. :)
Откуда: Киев
Благодарил (а): 60 раз
Поблагодарили: 78 раз
Контактная информация:

Татары в изо. источниках

Сообщение velizariy » 01 июн 2020, 13:22

https://catalog.shm.ru/entity/OBJECT/59 ... &index=669
Сражение слободских казаков с татарами 2 июня 1689 г. 1689 - начало XVIII в.
Название Сражение слободских казаков с татарами 2 июня 1689 г.
Датировка 1689 - начало XVIII в.
Размер 28х36,4 см
Материал, техника Бумага, гравюра резцом и офортом
Инвентарный номер ДК 2270
x2Ax-5bXnQZW3bTe247NwonGTQh6blW6_6t9s_Cm8m9iM5MEv3980u1yEaMFHooQ.jpg
"Знание — столь драгоценная вещь, что его не зазорно добывать из любого источника".
Фома Аквинский
"Чудеса и диковины! Передай дальше!"
Рэй Брэдбери

Аватара пользователя
velizariy
Site Admin
Сообщения: 11103
Зарегистрирован: 17 окт 2007, 00:22
Ваши интересы в истории: От Антики до Первой Мировой.
Чем вам интересен форум: Админ я тут, вот и админю. :)
Откуда: Киев
Благодарил (а): 60 раз
Поблагодарили: 78 раз
Контактная информация:

Татары в изо. источниках

Сообщение velizariy » 27 июн 2020, 18:38

Нашелся оригинал в отличном разрешении. :)
https://viewer.cbl.ie/viewer/object/T_4 ... /LOG_0000/
Изображение
"Знание — столь драгоценная вещь, что его не зазорно добывать из любого источника".
Фома Аквинский
"Чудеса и диковины! Передай дальше!"
Рэй Брэдбери

Аватара пользователя
velizariy
Site Admin
Сообщения: 11103
Зарегистрирован: 17 окт 2007, 00:22
Ваши интересы в истории: От Антики до Первой Мировой.
Чем вам интересен форум: Админ я тут, вот и админю. :)
Откуда: Киев
Благодарил (а): 60 раз
Поблагодарили: 78 раз
Контактная информация:

Татары в изо. источниках

Сообщение velizariy » 10 окт 2020, 15:20

http://icons.pstgu.ru/icon/3374
Страшный Суд
Уточняющая датировка: 16 в. До 1579 г.
00015624.jpg
"Знание — столь драгоценная вещь, что его не зазорно добывать из любого источника".
Фома Аквинский
"Чудеса и диковины! Передай дальше!"
Рэй Брэдбери

Аватара пользователя
velizariy
Site Admin
Сообщения: 11103
Зарегистрирован: 17 окт 2007, 00:22
Ваши интересы в истории: От Антики до Первой Мировой.
Чем вам интересен форум: Админ я тут, вот и админю. :)
Откуда: Киев
Благодарил (а): 60 раз
Поблагодарили: 78 раз
Контактная информация:

Татары в изо. источниках

Сообщение velizariy » 21 фев 2021, 12:53

Wathay, Ferenc (1604) Wathay Ferenc énekeskönyve. (Manuscript)
http://real-ms.mtak.hu/16749/
https://photos.app.goo.gl/mdjBZoAucVyALxst6

Ágnes Drosztmér
Self-fashioning in the Song Book of Ferenc Wathay. Ideas and Ideals of Authorship in Ottoman Captivity
https://www.academia.edu/9516263/Self_f ... tqZ_33PcOA
The relationship of text and image creating a direct connection between the illustration and the respective locus of the text can be exemplified with the image showing the devastation brought about by the Tatars (Fig. 6). The picture focuses on the depiction of women lying bound in a shrub, with a boot next to them. The lines of the poem describing the image are as follows:
»Tatár asszonynépben kiket kapott vala
Olyasokat köztök azkit talált vala,
Egy kevéssé külön félrevitték vala,
Kezét-lábát földhöz cöveklették vala,
Iszonyú förtelem ilyeken less vala,
Saruját cégérnek fölkötöttek vala.«
17.jpg
18.jpg
"Знание — столь драгоценная вещь, что его не зазорно добывать из любого источника".
Фома Аквинский
"Чудеса и диковины! Передай дальше!"
Рэй Брэдбери

Аватара пользователя
velizariy
Site Admin
Сообщения: 11103
Зарегистрирован: 17 окт 2007, 00:22
Ваши интересы в истории: От Антики до Первой Мировой.
Чем вам интересен форум: Админ я тут, вот и админю. :)
Откуда: Киев
Благодарил (а): 60 раз
Поблагодарили: 78 раз
Контактная информация:

Татары в изо. источниках

Сообщение velizariy » 22 мар 2021, 18:41

"Знание — столь драгоценная вещь, что его не зазорно добывать из любого источника".
Фома Аквинский
"Чудеса и диковины! Передай дальше!"
Рэй Брэдбери

Аватара пользователя
velizariy
Site Admin
Сообщения: 11103
Зарегистрирован: 17 окт 2007, 00:22
Ваши интересы в истории: От Антики до Первой Мировой.
Чем вам интересен форум: Админ я тут, вот и админю. :)
Откуда: Киев
Благодарил (а): 60 раз
Поблагодарили: 78 раз
Контактная информация:

Татары в изо. источниках

Сообщение velizariy » 09 апр 2021, 18:27

https://www.facebook.com/muzeumhistoryc ... 6710758662
https://ru.m.wikipedia.org/wiki/%D0%A4% ... ipie_p.jpg
Ikona Sądu Ostatecznego, 1. poł. XVII w., Lipie, tempera na gruncie kredowym; trzy deski lipowe; wym. 267 x 210 x 3 cm, nr inw. MHS/S/3437 (zbiory Muzeum Historycznego w Sanoku). Fot. Dariusz Szuwalski
SĄD OSTATECZNY, temat ikonograficzny znany zarówno na Wschodzie, jak i Zachodzie, mający swe korzenie w sztuce wczesnochrześcijańskiej. Źródłem literackim są dla niego apokryfy, Stary i Nowy Testament. Na przedstawienie składa się szereg scen o układzie strefowym. U góry aniołowie zwijają rolkę (księgę) nieba (Iz 34,4; Ap 6,14), na której widoczne są słońce, księżyc, gwiazdy, niekiedy znaki zodiaku. Poniżej – w mandorli unoszonej przez anioły bądź na tęczy lub tronie – ukazana jest postać Chrystusa-Sędziego, do którego w błagalnym geście orędownictwa zwracają się Matka Boża i św. Jan Chrzciciel, tworząc grupę Deesis. Po bokach czuwa rząd uzbrojonych aniołów, będących eskortą Boga. Poniżej znajduje się tron, który Pan zgotował na swoje powtórne przyjście, określany mianem Etimasia. Tron adorowany jest przez Adama i Ewę. Zazwyczaj na Etimasii leży Ewangelia, krzyż, czasem narzędzia Męki. Po obu stronach tronu na wysokich ławach siedzą apostołowie. Spod tronu wyłania się ręka Boga trzymająca wagę dusz – Psychostosię. Pod tronami apostołów po stronie lewej stoją grupy zbawionych (m.in. prorocy, apostołowie, męczennicy, pustelnicy, święte niewiasty, święci mężowie), po prawej narody potępione (Grecy, Turcy, Tatarzy, Żydzi, Niemcy, Lachy), którym Mojżesz wskazuje Chrystusa, którego się wyrzekli (Dz 3,32). Poniżej postaci potępionych widnieje ujęte w koło wyobrażenie wskrzeszenia zmarłych, którzy na głos trąb anielskich wstają z grobów; morze oddaje topielców, a zwierzęta szczątki pożartych (Mt 24,31). Po przeciwnej stronie przedstawiono wyobrażenie raju (ujęte w koło lub mury ogrodu), z siedzącą wewnątrz Marią adorowaną przez anioły. Towarzyszą Jej Dobry Łotr oraz starotestamentowe postacie Jakuba, Abrahama i Izaaka. Przedstawienie tych trzech patriarchów nosi nazwę Łona Abrahama. Spod Etimasii w ikonach o tradycji bizantyjskiej wypływa rzeka ognia porywająca dusze potępionych. Wpada ona do paszczy potwora, wewnątrz którego siedzi Lucyfer trzymający na kolanach Judasza lub Antychrysta. Paszcza potwora to jednocześnie brama piekła, które – przedstawione obok – ukazuje cierpienia piekielne grzeszników. Wśród nich znaleźli się m.in. nieuczciwa młynarka (z kołem młyńskim zawieszonym u szyi), rozbójnicy, czarownicy, nieuczciwi krawcy, rymarze. Obok, pod postacią kół lub prostokątów, wyobrażone są komory piekielne, gdzie grzesznicy cierpią męki. (wg Katarzyna Winnicka, Przewodnik po ekspozycji sztuki cerkiewnej Muzeum Historycznego w Sanoku, Sanok 2013)
Bibliografia:
Katarzyna Winnicka, Przewodnik po ekspozycji sztuki cerkiewnej Muzeum Historycznego w Sanoku, red.: Wiesław Banach, Ewa Kasprzak, Sanok 2013 r., wyd. III, poprawione i uzupełnione, ISBN 978-83-60380-09-3.
Katarzyna Winnicka, Ikony z XVII w. w Muzeum Historycznym w Sanoku. Katalog zbiorów, t. III., red.: Ewa Kasprzak, Wiesław Banach, Katarzyna Winnicka, Sanok 2018 r., ISBN 978-83-60380-42-0.
Zamek Królewski w Sanoku – muzeum sztuki. Archeologia, historia, sztuka / Royal castle in Sanok – museum of art. Archaeology, history, art, wydanie drugie, rozszerzone, Sanok 2019 r., ISBN 978-83-60380-44-4.
127455472_2060435707425429_6710186893112511087_n.jpg
MHS_Sad_Ostateczny_XVII_w_Lipie_p.jpg
"Знание — столь драгоценная вещь, что его не зазорно добывать из любого источника".
Фома Аквинский
"Чудеса и диковины! Передай дальше!"
Рэй Брэдбери

Ответить