Одежда из импортных восточных тканей

Средневековый костюм народов Средней Азии, Персии, Золотой Орды и Малой Азии
Ответить
Аватара пользователя
Timurid
Site Admin
Сообщения: 1507
Зарегистрирован: 16 ноя 2007, 22:18
Ваши интересы в истории: ЗО, СА, Персия 14-15 века; реестровое казачество 17 века.
Чем вам интересен форум: ЗО, СА, Персия 14-15 века; реестровое казачество 17 века.
Откуда: Киев, Украина
Контактная информация:

Одежда из импортных восточных тканей

Сообщение Timurid » 23 сен 2009, 17:12

14th century Persian dress
dress14.jpg
An extraordinary beautiful 14th century Persian gold and silver thread embroidered dress. Probably belonging to a person of royal stature, a courtier or an aristocrat.
http://www.worldisround.com/articles/73 ... o2237.html

Весьма любопытное платье, не встречал до того подобного. Выходит классическая туника, только по видимому не нижняя, а верхняя. Судя по орнаменту, думаю датировка верная.
"По крупицам, по крохам собираем былое,
Справедливым ножом отрезаем гнилое.
Вековую завесу срываем своими руками!"(с)КМ

Аватара пользователя
Timurid
Site Admin
Сообщения: 1507
Зарегистрирован: 16 ноя 2007, 22:18
Ваши интересы в истории: ЗО, СА, Персия 14-15 века; реестровое казачество 17 века.
Чем вам интересен форум: ЗО, СА, Персия 14-15 века; реестровое казачество 17 века.
Откуда: Киев, Украина
Контактная информация:

Re: Необычное Персидское платье, 14 век

Сообщение Timurid » 21 дек 2009, 21:59

Нашел информацию по этой тунике.
http://collections.vam.ac.uk/item/O9324 ... c-unknown/
Как оказалось, это далматик, одежда священников. Вот более подробная информация:
dalmatic tunic 14-15c iran.jpg
2011ET2221_jpg_l.jpg
14th century Dalmatic, made from embroidered silk imported into Europe from Mongol-ruled Persia. In the collections of the V&A in London.
The rich blue and gold cloth used for this church vestment illustrates the international repertory of designs that were used around 1300–1400. The pelicans depicted on the textile, for example, might seem more at home in Italy, where they were used as a symbol of Christ’s sacrifice, whereas the undulating flower scroll owes a good deal to Chinese motifs of the time. Yet the structure of the cloth is sufficiently distinctive to allow an attribution to Mongol-ruled Iran. It must have been exported to Europe, since the vestment into which it was made was a dalmatic – a type used by the western church.
Dalmatic, woven silk and metal thread. Probably Iran, late 13th or early 14th century.
It is interesting to know that interaction with China and Europe also occurred in other fields, especially textiles, which were the staple commodity in international trade. After the Mongol expansion in the thirteenth century, for example, demand for cloth of gold and other high-value textiles was very strong, and the Mongols organized production on an Asia-wide scale, moving craftsmen about between East and West Asia in an unprecedented manner. There ware also interchanges with Europe, at least in terms of design. As a result patterns and techniques became internationalized to such a degree that it is often difficult to decide where in all of Asia and Europe a textile was made.
The rich blue and gold cloth used for this Dalmatic, a Church vestment, illustrates the international repertory of designs that were used at this time. The pelicans depicted on the textile, for instance, might seem more at home in Italy, where they were used as a symbol of Christ’s self-sacrifice, but undulating flower scrolls owe a good deal to Chinese motifs of this kind. Yet the structure of the cloth is sufficiently distinctive to allow an attribution to Mongol-ruled Iran. It must have been exported to Europe, since the vestment into which it was made was a dalmatic, a type used by the Western Church. This probably ensured its survival, stored, perhaps, in the vestry of a great abbey or cathedral, making it one of the largest surviving specimens of a fourteenth-century Iranian textile of this type.
Underlying the production of such rich fabrics was the used of the drawloom, which was worked by two craftsmen: a weaver to operate the loom and create the structure of the cloth, and a ‘drawboy’ to help the weaver generate the complex pattern by constantly raising and lowering the relevant warps. The invention of the drawloom is thought to have taken place in the first century AD, but it is not clear where: it may have occurred simultaneously in China and in the Middle East.
"По крупицам, по крохам собираем былое,
Справедливым ножом отрезаем гнилое.
Вековую завесу срываем своими руками!"(с)КМ

Аватара пользователя
velizariy
Site Admin
Сообщения: 11281
Зарегистрирован: 17 окт 2007, 00:22
Ваши интересы в истории: От Антики до Первой Мировой.
Чем вам интересен форум: Админ я тут, вот и админю. :)
Откуда: Киев
Благодарил (а): 70 раз
Поблагодарили: 84 раза
Контактная информация:

Восточные ткани и костюмы (сбор случайных находок)

Сообщение velizariy » 06 янв 2012, 11:42

Источник: http://www.1186-583.org/Qaba-al-turkiyya-en-lin-brode
02.jpg
Dalmatique en soie pourpre, brodée de lions au fil d’or, originaire de Perse, XIIe siècle
01.jpg
Dalmatique en soie pourpre, brodée de lions au fil d’or, originaire de Perse, XIIe siècle, détal du motif brodé
"Знание — столь драгоценная вещь, что его не зазорно добывать из любого источника".
Фома Аквинский
"Чудеса и диковины! Передай дальше!"
Рэй Брэдбери

Аватара пользователя
velizariy
Site Admin
Сообщения: 11281
Зарегистрирован: 17 окт 2007, 00:22
Ваши интересы в истории: От Антики до Первой Мировой.
Чем вам интересен форум: Админ я тут, вот и админю. :)
Откуда: Киев
Благодарил (а): 70 раз
Поблагодарили: 84 раза
Контактная информация:

Одежда из импортных восточных тканей

Сообщение velizariy » 08 мар 2020, 14:07

Н.В. Полосьмак, Е.В.Шумакова
ЮГО-ЗАПАДНЫЕ СВЯЗИ ПАЗЫРЫКСКОЙ КУЛЬТУРЫ (ТКАНИ)
с 145
https://docplayer.ru/39459250-Vzaimodey ... zaciy.html
"Знание — столь драгоценная вещь, что его не зазорно добывать из любого источника".
Фома Аквинский
"Чудеса и диковины! Передай дальше!"
Рэй Брэдбери

Ответить